Krótki LONT. Zdolny LEŃ – dziecko z dysleksją!

Jola pisze na BLOGU

Krótki LONT. Zdolny LEŃ. Jakie jest dziecko z DYSLEKSJĄ ?

Dzieci z dysleksją późno zaczynają raczkować, chodzić i mówić. W szkole pojawiają się problemy z czytaniem. Mają „krótki lont”. Są bardzo wrażliwe, szybko reagują i dlatego nauczyciele określają takie dzieci jako trudne. Często są mylnie diagnozowane i przypisuje się im ADHD. Czują się wyalienowane, gorsze od rówieśników i często słyszą że są zdolnymi leniami. Jeśli to problemy twojego dziecka, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Zainteresowanie dysleksją w latach 70 i 80 było żadne. Myślę że nadal w Polsce temat dysleksji jest traktowany pobieżnie. Dysleksję stwierdza psychiatra-neurolog. W dużym skrócie to zaburzenie mózgowe przy przetwarzaniu dźwięków. Dzieci dobrze zdiagnozowane i odpowiednio „prowadzone” mogą być WYBITNE.

ZAUWAŻ MNIE- to wewnętrzny głos dziecka z dysleksją

Dysleksja to skrajności, nie ma niczego pośrodku. Albo dziecko jest bardzo pobudzone albo skrajnie wycofane. Szybko się nudzą, jeśli coś je przestaje interesować szukają nowych bodźców. Często takie dziecko nie usiedzi w jednym miejscu, ma nadwrażliwy słuch. Słyszy dźwięki, których inne dzieci powiedzmy z prawidłowo funkcjonującym mózgiem nie słyszą. Dyslektycy słyszą WSZYSTKO. Wyobraź sobie jak to musi być męczące.

Zdolny LEŃ- łatka dyslektyka

Nauczyciele często stygmatyzują te dzieci, przypinając im „łatki” – zdolny leń, ma potencjał ale się nie uczy. Prawda jest jednak taka, że dziecko z dysleksją uczy się wtedy kiedy zajęcia są dla niego atrakcyjne. Paradoksalnie często takie dzieci próbują się uczyć i poświęcają dużo czasu na naukę, jednak wyniki nie są zadawalające. To jeszcze bardziej pogłębia ich wycofanie kiedy widzą, że rodzeństwo czy koledzy nieporównywalnie krócej uczą się, a ich rezultaty w nauce są bardzo dobre. Taka sytuacja: dzieci zaczynają czytać, nauczyciel ocenia:

  • Jaś jest świetny, Ani słabiej idzie, ma problemy.

Widać różnicę miedzy nimi. Dzieci z dysleksją są bardzo wrażliwe i to przeżywają. Pod wpływem stresu dukają a nawet jąkają się. Sylabizują, gdyż nie łączą dźwięku ze zdaniem. Klasa sobie radzi a ono nie.

Dziecko DYSLEKTYK rzuca książkę, nie chce czytać

To typowe. Kiedy dziecko dyslektyk czyta książkę, często zapomina pierwsze rozdziały. Nie wie co czytał. Większość dzieci nie lubi czytać. Zatrzymują się na etapie lektury „Nasza Szkapa” i na tym koniec. Dyslektyk odczuwa inaczej: podczas czytania męczy się wzrok, głowa. Dlatego dyslektycy często nie czytają.

Mnie się NIE UDAJE

Dziecko dyslektyk często nie potrafi włączyć się do dyskusji. Zanim ono zdąży coś powiedzieć to inne dzieci już sobie dawno poszły. To powoduje że dziecko zaczyna stać na uboczu. Od początku dyslektyk ma niski poziom wartości. Takie dziecko w porównaniu z rówieśnikami czuje się głupsze. Aby dorównać rówieśnikom dziecko dyslektyk musi włożyć 5 razy więcej pracy. To buduje frustrację, dziecko się alienuje.

Przyczyną jest błędna metodologia nauczania i uczenia się przez samych dyslektyków. Jedi rozumie lekcję wizualnie i dźwiękowo. Kiedy jest z tym związany kontekst, historia. Wówczas to go zainteresuje. Jeśli nie to dyslektyk to zostawia,

Dziecko DYSLEKTYK Nie lubi presji, pospieszania, wymuszania, wtedy zamyka się w sobie i jeszcze bardziej wycofuje się. Często żyje z poczuciem że jest gorsze. To pogłębia szkoła. Inne dzieci dostają piątki, materiał jest dla nich łatwy a dla niego nie.

Hiszpański dla DZIECI Z DYSLEKSJĄ

Sollares to pierwsza szkoła językowa w Polsce, która prowadzi zajęcia dla dyslektyków. Zajęcia hiszpańskiego dla dzieci prowadzimy stacjonarnie w Piasecznie. Kursy prowadzą native speakerzy z Hiszpanii i Ameryki Południowej. Liczba dzieci w grupie – 4 osoby. Sprawiamy ze dzieci kochają hiszpański. Nauczyciele poza przygotowaniem do pracy z dyslektykami, po prostu lubią uczyć dzieci. W przypadku dzieci z dysleksją ważna jest metodologia nauczania dostosowana do nauki dyslektyków. Zajęcia są prowadzone KREATYWNIE. Przede wszystkim są świetną zabawą.

Native Speaker nauczyciel hiszpańskiego dla dyslektyków

Najlepszy dla dziecka z dysleksją jest native speaker. Dlaczego? Gdyż stosuje wyłącznie wizualną formę komunikacji: mówi, gestykuluje, rysuje, pokazuje. Zapraszamy od września na kursy języka hiszpańskiego dla dyslektyków. Nauka języków w przypadku dyslektyków jest kluczowa. Hiszpański jest jĘzykiem IDEALNYM!

Najbliższe terminy kursów dla dyslektyków:

  • Dzieci: 8-10 lat/ poniedziałek i środa godz. 17:30-18:30
  • Dzieci 8-10 lat/ wtorek i czwartek godz. 17:30-18:30

ZAPRASZAMY !

Sprawdź ofertę i HARMONOGRAM kursów

Za inspirację i pomoc w napisaniu artykułu dziękuję Ani Voyt, która przybliżyła mi świat dyslektyków. Ania na codzień opiekuje się Studentami Sollares. Koordynuje kursy online, w tym również kursy dla dyslektyków.