Jeżeli chodzi o oryginał i inspirację do powstania postaci Poliszynela to badacze prześcigają się w teoriach dotyczących tego, skąd trafił on na scenę. Jedna z najbardziej wiarygodnych hipotez łączy Pulcinellę z postacią Maccusa z farsy atellańskiej. Inna natomiast głosi, że Silvio Fiorillo dosłownie zainspirował się niejakim Puccio d’Aniello, mieszkańcem wsi Acerra, który z kolei stał się znany dzięki obrazowi namalowanemu ponoć przez Ludovica Carracciego.
Poliszynel jest Neapolitańczykiem i posiada (stereo)typowe cechy mieszkańca tego włoskiego miasta. Jest więc ruchliwy, gadatliwy i, mimo licznych trapiących go problemów, zawsze uśmiechnięty. Ponadto nosi białą, luźną koszulę, białe spodnie, które nieco ukrywają jego wystające garb i brzuch. Całość stroju uzupełnia charakterystyczna biała czapka. Połowa jego twarzy kryje się pod czarną maską z długim, haczykowatym nosem.
Jako postać komedii dell’arte Poliszynel zawsze mówi to, co myśli, ostro (i głośno) krytykując możnych i bogatych. Z natury jest plotkarzem. Niby mówi coś do siebie, niby szepce coś pod nosem, a inni, reprezentowani oczywiście przez teatralną publiczność, i tak poznają skrywane dotąd sekrety. I tak tajemnice stają się tajemnicami Poliszynela. Samo życie.
Autorka: Małgorzata Lewandowska
Zdjęcie: Małgorzata Lewandowska