Hiszpański dla firm. Jak negocjować z Hiszpanami?
Kilka praktycznych porad dla tych, którzy współpracują z Hiszpanami.
Świadomość kontekstu kulturowego jest kluczem do sukcesu. To musisz wiedzieć !
Termin i punktualność
O braku punktualności Hiszpanów krążą legendy. Nie jest to ich mocna strona, chociaż oczywiście są wyjątki. Planując spotkanie z Hiszpanami uwzględnij, że kilkuminutowe spóźnienie nie jest wykroczeniem 🙂 Spóźnienia do 15 minut są powszechnie akceptowalne.
Na spotkania zawsze umawiaj się z wyprzedzeniem. Dodatkowo, na wszelki wypadek na kilka dni przed terminem przypomnij o umówionym spotkaniu.
Biznesmeni z Hiszpanii nie trzymają się harmonogramów. Nie będą przestrzegać agendy ani też kurczowo trzymać się czasu. Po prostu są spontaniczni!
Podczas kursów hiszpańskiego dla firm, szkolimy kadry managerskie nie tylko samego języka. Aspekt kulturowy jest niesamowicie ważny. Kursy dla firm prowadzą native speakerzy, którzy są „osadzeni” w realiach Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych. Kiedy punktualność jest wręcz niegrzecznością? Jesteś zaproszony na spotkanie w domu Hiszpana. Nie przychodź punktualnie, gdyż gospodarze mogą być nie gotowi 🙂
Powitanie i small talk
Jesteśmy przyzwyczajeni, że uścisk dłoni jest standardowym powitaniem przy pierwszym spotkaniu. W przypadku spotkań z Hiszpanami już przy kolejnych spotkaniach można się spodziewać pocałunku w oba policzki. Hiszpanie są „kontaktowi” to dla nich nie tylko skrócenie dystansu ale również komunikat że wchodzą z nami w relację. Taki pocałunek to znak że chce z Tobą robić biznes.
Jeśli masz kontakt z południowcami, wiesz że nie zachowują przyjętego u nas dystansu 1m. Dotknięcie dłoni, ramienia czy poklepanie po plecach jest zazwyczaj wyrazem sympatii a nie próbą molestowania. Należy mieć to na uwadze prowadząc negocjacje z Hiszpanami.
Nie ma w tym nic dziwnego. Jest to standardowe zachowanie, które jest oznaką akceptacji naszej osoby przez drugą stronę.
Small talk w przypadku rozmów z Hiszpanami jest koniecznością. Przejście od razu to”rzeczy” może być odczytane jako duża niegrzeczność. Podczas kursów hiszpańskiego dla firm przygotowujemy skrypty takich rozmów. Jest to ważne dla osób, które jeszcze nie czują się pewnie rozmawiając po hiszpańsku.
Jakich tematów należy unikać? Podobnie jak w Polsce: religia, polityka, terroryzm, emigracja… Czyli tematów, które budzą wiele emocji. Lektorzy prowadzący kursy hiszpańskiego dla firm przygotują tematykę small talku, tak aby zaangażować i przekonać do siebie kontrahenta !
Dynamika rozmów
Nie jest niczym niezwykłym, gdy Hiszpanie przerywają wypowiedź swoim partnerom lub podnoszą głos podczas rozmowy. Nie odbieraj tego za złą monetę. Hiszpanie są żywiołowi, ekspresyjni i wyrażają to! Może to być dla Polaków zaskakujące i momentami trudne ale miej na to margines tolerancji. Hiszpanie tacy są.
Co jeszcze może zaskoczyć Polaków? Gdy biznesowa rozmowa nagle przechodzi na prywatne doświadczenia. Pytania osobiste: czy masz żonę, ile masz dzieci, gdzie mieszkasz nie powinny ciebie dziwić. Współpracując z Hiszpanami wręcz się takich rozmów spodziewaj!
Dynamika rozmów z Hiszpanami ma to do siebie że Hiszpanie zadają dużo pytań. Jak formułować pytania po hiszpańsku? Na tym opieramy nasz program nauczania COM-ACTIVA. Dotyczy to również szkoleń dla firm. Dobrze sformułowane pytanie jest kluczem. Zaskocz swojego rozmówcę. Przygotujemy cię do takich rozmów.
Jak cię widzą tak cię piszą
Czy Hiszpanie przestrzegają dress-codu? Tak. Strój odgrywa dla nich istotną rolę. W tej kwestii są podobni do Polaków. Na rozmowy biznesowe nie przyjdą w stroju weekendowym. Zawsze jest to garnitur lub marynarka. Podobnie Hiszpanki, dbają o swój wygląd i ich strój podczas spotkań jest zawsze przemyślany.
Negocjacje
Hiszpanie negocjują z rozmachem. Zazwyczaj żądają znacznie więcej niż spodziewają się otrzymać. Jaki zatem przyjąć margines negocjacyjny? Nawet do 40%.
Negocjuje się i w biurze i podczas posiłków. Jeśli zatem idziesz na lunch czy kolację z hiszpańskimi kontrahentami spodziewaj się kontynuacji rozmów negocjacyjnych.
Ustalenia podczas kolacji są tak samo wiążące jak w biurze.
Jeśli posługujesz się sprawnie hiszpańskim, z całą pewnością negocjacje będą miały inny przebieg. Hiszpanie nawet jeśli znają angielski, preferują prowadzenie rozmów w swoim języku. Nawiązanie osobistych relacji bardzo pomaga przy negocjacjach. Dla Hiszpanów kluczowa jest relacyjność, również w biznesie. Znasz hiszpański? Twoje szanse negocjacyjne rosną.
Generalnie Hiszpanie unikają sporządzania bardzo szczegółowych umów. Zdarza się i to nie rzadko, że jeśli współpraca jest długotrwała i strony sobie ufają, często nie sporządza się pisemnych umów, a jedynie polega na ustnych ustaleniach.
Hierarchia
I jeszcze taka ważna informacja. Relacje w hiszpańskich firmach są nadal bardzo hierarchiczne. Często ostateczna decyzja i akceptacja ustalonych warunków należy do osób znajdujących się najwyżej w strukturze i nie biorących udziału w negocjacjach.
POZNAJ szczegółowe informacje o KURSACH DLA FIRM
instytut@sollares.pl, tel. 723-33-33-45