Bliżej hiszpańskiej sztuki
Martwa natura z kawałkami łososia (hiszp. Ruedas de salmón).
Francisco Goya, olej na płótnie. Obecnie znajduje się w kolekcji Museum Oskar Reinhart am Römerholz w Winterthur.
Martwe natury nie kojarzą nam się z twórczością Goi i nigdy nie były jego szczególną pasją Przedmioty interesowały go wówczas, gdy służyły kreowaniu postaci. Wyjątkiem jest seria martwych natur, które powstały w latach 1808–1812 w czasie hiszpańskiej wojny niepodległościowej. W obrazach uderzający jest naturalizm mięsa i niemal namacalnej śmierci zwierząt sprawia wrażenie, jakby autor bardziej skupił się na wpisaniu kompozycji w atmosferę barbarzyństwa naznaczającą okres wojny o niepodległość niż na obserwacji samych przedmiotów.
W tym okresie Goya stworzył 12 prac. Martwa natura z łososiem stanowi najbardziej abstrakcyjna. Dzwonki łososia, ułożone blisko siebie na metalicznej powierzchni. Sprawiają wrażenie że dopiero zostały pokrojone. Struktura mięsa została oddana w niesamowicie precyzyjny sposób: żebrowane w paski o białej, żółtej i różowej barwie, ciemniejsza środkowa część jakby naznaczone krwią w czerwonobrunatnym kolorze. Stylistycznie dzieło nawiązuje do Martwej natury z kawałkiem łososia, cytryną i trzema naczyniami Luisa Melendeza z 1772 roku
Zapraszamy na wakacyjne warsztaty malarstwa
„Szlakiem hiszpańskich mistrzów martwej natury”
26-30 lipca godz. 18-20
https://sollares.pl/warsztaty-malarstwa/